سفارش تبلیغ
صبا ویژن

به زبان عکس ...

بسم الله الرحمن الرحیم

1: مجموعه عکس پاسخ به تمام سوال هایی است که در قالب تک عکس نمی گنجد و عکاس برای بیان مقصود خود فضایی گسترده تر از تک عکس می طلبد.

2: مجموعه عکس صرفا قرارگیری یا گرد‌‌همایی چند فریم کنار هم نیست، بلکه در مجموعه عکس هدف معنایی یکسانی در تک تک فریم ها دنبال می شود و این پیوستگی بار معنایی دارد که می تواند تا حدی سازنده ی مجموعه ی عکس باشد.

3: تعداد فریم ها در مجموعه های مختلف متفاوت است و تعریف مشخصی برای تعداد دقیق عکس های مجموعه، ارایه نشده است. آنچه مهم است رساندن مقصود اصلی عکاس است. حال عکاسی با فریم های محدودی می تواند آن را بازگو کند و حال آن که موضوع کار، فریم های بیشتری را برای بیان می طلبد و ناگفته نماند پرگویی بیش از اندازه از وجاهت تصویری مجموعه می کاهد.

4: در تعریفی از مجموعه عکس در مطبوعات به نقل از استاد " اسماعیل عباسی " می خوانیم:
مجموعه عکس‌هایی را که در مطبوعات منتشر می‌شوند می ‌توان به سه دسته تقسیم کرد:
اگر در ارتباط با خبر یا رویداد باشد، گزارش تصویری (photo-reportage)، اگر بازگو کننده داستان یا روایتی باشد، داستان تصویری (photo-story)، و اگر مثل مقاله روی موضوعی معین متمرکز شده باشد، مقاله تصویری (photo-essay) نام دارد.

5: عکاس بنا به موضوعی که بر روی آن تمرکز می کند می تواند نوعی خاص از تعاریف بالا را برای مجموعه ی خود برگزیند. به طور حتم در یک حادثه ی مستند مثل جنگ، عکاس برای مجموعه ی خود از گزارش تصویری استفاده می کند و کمتر پیش می آید که در این فضای مستند گونه به داستان تصویری بپردازد.

6: مجموعه عکس می تواند در فضا و زمان مشخص و از پیش تعیین شده تهیه شود. یعنی عکاس می تواند به طور پیاپی به تهیه عکس بپردازد. در مجموعه ای دیگر(غیر پیاپی) اندیشه ای ذهن عکاس را به خود مشغول می دارد اما تهیه این مجموعه مستلزم این است که عکاس به مکان های مختلفی سر بکشد و شاید لازم باشد در زمان های مختلفی یا حتی فصل های مختلفی از سال به تکمیل کار خود بپردازد و البته که این مجموعه زمان بیشتری را نیاز دارد و در بیشترموارد این مجموعه ها بنا به خواسته ی شخصی و علاقه ی عکاس تهیه می شوند نه بنا به سفارشی خاص. 1

طبق تعاریفی که در بالا ذکر شده است ، برای داستان تصویری میتوان عکسهایی که در سفرنامه ها گرفته می شود را مثال زد.و برای مقاله تصویری می توان عکسهای انواع جوشهای پوستی را مثال زد و برای گزارش های تصویری که ظاهرا بیشترین حجم عکسهای انواع مجموعه عکس را به خود اختصاص می دهند می توان گزارشهای تصویری متعددی که در سایتهای مختلف خبرگزاری ها از خبرها و رویدادهای مختلف ارائه شده است را نام برد.

یکی از گزارشهای تصویری که در سایت خبرگزاری فارس موجود است گزارشی مربوط به مراسم عمامه گذاری طلاب غیرایرانی به دستان مبارک حضرت آیت الله صافی گلپایگانیست که این گزارش در عین جامع بودن و نمایش برنامه های مختلف این مراسم حاوی این پیام است که امروز ما مفتخریم که آموزش و تربیت مبلغان اسلام ناب از سراسر جهان در قلب مذهبی جمهوری اسلامی ایران_قم_صورت می پذیرد و اسلام را از دل جمهوری اسلامی ایران به جهان صادر میکند.

گزیده ای از عکسهای این گزارش تصویری:

صدور مبلغان اسلام از قم

 عمامه گذاری

 صدورمبلغان اسلام از قم

عمامه گذاری

 عمامه گذاری

 --------------------------------
1- http://www.photokanoon.com/photo/persian/details/photo/news.86.24.1.html

 


[ دوشنبه 92/8/6 ] [ 9:7 عصر ] [ ف.ج ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

برچسب‌ ها
آرشیو مطالب
امکانات وب